فرضیات تحقیق
این تحقیق به بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان براساس پنج الگوی بزرگ شخصیتی در مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت پرداخته است. لذا فرضیه های این تحقیق بصورت زیر شکل گرفته اند:
1- بین روا ن نژندی یا روان رنجورخویی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
2- بین برون گرایی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
3- بین گشودگی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رایطه وجود دارد.
4- بین توافق پذیری مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
5- بین با وجدان بودن مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
1-7- تعریف متغیرهای تحقیق
1-7-1- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق
شخصیت
هیلگار[1] شخصیت را الگوی معینی از رفتار و شیوة تفکر تعریف میکند که سازگاری فرد را با محیط تعیین می کند(فراهانی و همکاران،1390).
ابعاد شخصیت
ابعاد شخصیت به ترتیب عبارت از روا ن نژندی یا روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری، با وجدان بودن می باشد (لیندن و نیجنهویس، 2010)
روان نژندی
روان نژندی، تمایل به تجربه پریشانی روان شناختی به شکل اضطراب، خشم، افسردگی، خجالت، تنفر و دامنه ای از هیجانات منفی را دربرمی گیرد. این بعد، همچنین دارای تمایل به داشتن عقاید غیر واقعی، قدرت کمتر در کنترل تکانه ها و انطباق پذیری پایین تری نسبت به دیگران است(تکلو و همکاران، 2012).
برون گرایی
برون گرایی، شامل اجتماعی بودن و صفاتی مثل سرزندگی، شادابی، جرأت ورزی، نیاز به فعالیت، هیجان و تحرک است(تکلو و همکاران، 2012).
گشودگی
گشودگی، صفات مرتبط با حس زیبایی شناختی، کنجکاوی هوشمندانه، نیاز به تنوع، نگرش های غیر متعصبانه، علایق گسترده و توجه به عاطفه های درونی را مشخص می کند و طالب لذت بردن از نظریه های جدید و ارز شهای غیر متعارف هستند(تکلو و همکاران، 2012).
توافق پذیری
توافق پذیری نیز بر گرایش های ارتباط بین فردی تأکید دارد و صداقت، نوع دوستی و همدردی را دربرمی گیرد و در تضاد با خصومت بدبینانه و خودمحورانه است(تکلو و همکاران، 2012).
با وجدان بودن
با وجدان بودن شامل کوششی منظم برای دستیابی به اهداف و پیروی جدی از اصول است. این افراد توانایی بالایی در کنترل تکانه های خود و همچنین برنامه ریزی برای رسیدن به هدف دارند(حق شناس، 2008).
عملکرد شغلی
عملکرد شغلی به چگونگی انجام وظایف ،فعالیتها و نتایج حاصل از آنها اطلاق میشود . عملکرد شغلی را می توان نتایج قابل اندازه گیری تصمیمات و اقدامات افراد دانست که نشان دهنده ی میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است(عالم تبریزی و همکاران،1388).
1-7-2- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
روان نژندی
برای اندازه گیری متغیر روان نژندی از سوالات 1 و 6 و 11 و 16 و 21 و 26و 31و 36 و 41 و 46 و 51 و 56 پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
برون گرایی
برای اندازه گیری متغیر برون گرایی از سوالات 2 و 7 و 12و17و22و 27 و 32و 37 و 42 و 47 و 52 و57 پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
گشودگی
برای اندازه گیری متغیر گشودگی از سوالات 3 و 8 و 13 و 18 و 23 و 28 و 33 و 38 و 43 و 48 و 53 و 58 پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
توافق پذیری
برای اندازه گیری متغیر توافق پذیری از سوالات 4 و 9 و 14 و 19 و 24 و 29 و 34 و 39 و 44 و 49 و 54 و 59 پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
با وجدان بودن
برای اندازه گیری متغیر با وجدان بودن از سوالات 5و 10 و 15 و 20 و 25 و 30 و 35 و 40 و 45 و 50 و 55 و 60 پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
عملکرد شغلی
برای اندازه گیری متغیر عملکرد شغلی از سوالات 1 تا 15 پرسشنامه پاترسون استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.
1-8- قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: موضوع تحقیق حاضر در حوزه مدیریت رفتار سازمانی است و به رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان براساس پنج الگوی بزرگ شخصیتی می پردازد.
قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت می باشد.
قلمرو زمانی: تحقیق حاضر در بازه زمانی زمستان 1392 تا شهریورماه 1393 انجام شده است.
1-9- نتیجه گیری
در این فصل ما به بررسی کلیات و شالوده تحقیق پرداختیم.ومسئله تحقیق و اهمیت و ضرورت این تحقیق در مدارس آموزش و پرورش استان گیلان را بیان نموده و فرضیات و اهداف تحقیق را بررسی نمودیم. چارچوب نظری تحقیق و مدل تحقیق را نیز تشریح نموده و سپس هریک از متغیرهای تحقیق را نیز تعریف نمودیم .
[1] Hillgar
درباره این سایت