1-1-     مقدمه

جهت بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فازها و گام­های مختلف مهندسی ارزش نیازمند به استفاده از ابزارها و امکانات استفاده‌شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهندسی ارزش است. بدین منظور برای تأمین و رسیدن به پاسخ برای اهداف تعریف‌شده در فصل اول، این فصل را به دو قسمت معرفی روش انجام‌گرفته و مسائل و مشکلات هر گام از مهندسی ارزش و چگونگی انجام‌گرفته با ابزارآلات فناوری اطلاعات و ارتباطات در گام­های مهندسی ارزش تقسیم می­شود.

1-2-     معرفی روش انجام‌گرفته و مسائل و مشکلات هر گام در مهندسی ارزش

در این قسمت ابتدا به معرفی کامل فازها در مهندسی ارزش پرداخته می­شود. سپس با توجه به توضیحات ارائه‌شده در هر فاز مهندسی ارزش به بررسی مسائل و مشکلات هر گام بر اساس مشاهدات انجام‌شده در کارگاه پروژه مزرعه دانش (به‌صورت مرسوم برگزار گردیده) و مطالعات انجام­شده در این زمینه پرداخته‌شده است. در انتها با توجه به مسائل و مشکلات ارائه‌شده در هر گام مهندسی ارزش به معرفی و توضیح راه­حل­های پیشنهادی برای مسائل و مشکلات مشاهده‌شده در هر فاز پرداخته می­شود.

1-2-1-   فاز پیش مطالعه

گام پیش مطالعه اولین گام از برنامه کاری مهندسی ارزش می­باشد. فعالیت‌های آماده­سازی شامل شش گام است:

  1. گردآوری و تعریف نیازها و خواسته­های عوامل کلیدی پروژه شامل کارفرما، مشتری، خریدار، بهره­بردار و غیره
  2. گردآوری داده­های کامل در مورد پروژه
  3. تعیین معیارهای ارزیابی
  4. تعیین حدود/دامنه مطالعه
  5. تهیه مدل­های مناسب
  6. تعیین اعضای گروه

1-2-1-1-      گردآوری اطلاعات مربوط به گرایش­های عوامل کلیدی پروژه

گردآوری اطلاعات در مورد گرایش­ها و نیازهای عوامل کلیدی می­تواند به دو طریق ارزیابی بازار و یا تمرکز بر روی گروهی از افراد انجام شود. لازم است در گردآوری اطلاعات تعیین پارامترهای مؤثر بر خرید، تعریف و    رتبه­بندی جنبه­های مختلف یک محصول یا یک پروژه، مقایسه محصول یا پروژه با محصولات یا پروژه­های مشابه موردتوجه قرار گیرد.

1-2-1-2-     تکمیل مجموعه داده­ها

دو نوع منبع برای اطلاعات وجود دارد:

  • منابع اولیه
  • منابع ثانویه

منابع اولیه بر دو گونه­اند: منابع انسانی و منابع مکتوب. منابع انسانی شامل بازار، طراحان اصلی، طراحان موارد مشابه، گروه تخمین هزینه­ها، سازندگان و مشاوران است. منابع مکتوب شامل نقشه­ها، مشخصات فنی پروژه، برنامه­های زمانی پروژه و اسناد مربوط به مناقصه­ها و مزایده­هاست.

منابع ثانویه شامل تأمین‌کنندگان محصولات مشابه، متونی مانند استانداردهای طراحی، نتایج آزمایش­ها، مجله­های بازرگانی و آیین­نامه­ها است. دو منبع مهم اطلاعات ثانویه دیگر که همواره باید مد­نظر قرار گیرند عبارتنداز: پروژه­های مشابه و مشاهده­های حاصل از بازدید ساخت گاه توسط گروه مطالعات مهندسی ارزش.

1-2-1-3-     تعیین معیارهای ارزیابی

یکی از مهم‌ترین گام­های گروه مطالعات در اجرای فرآیند، مشخص کردن معیارهای ارزیابی گزینه­ها و نیز تعیین اهمیت نسبی هر معیار است تا در مرحله ارزیابی ملاک انتخاب مناسب­ترین پیشنهادها باشد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ارزش ,مهندسی ,منابع ,اطلاعات ,پروژه ,تعیین ,مهندسی ارزش ,فناوری اطلاعات ,عوامل کلیدی ,معیارهای ارزیابی ,منابع ثانویه ,تعیین معیارهای ارزیابی ,عوامل کلیدی پروژه
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کدوم سایت کاوشگران دانش Vamsi مجتبی و آرزو لینک کانال تلگرام |لینکدونی|لینک دونی ها دخــتر ِ قدیــم kosarprint سردار پر افتخار ثبت برند Tom